70.000 til rent vand

Årets indsamling overgik forventningerne.

Årets indsamling til fordel for menighedens missionsprojekt, som på andet år var renovering og udvidelse af vandinstallationer i og omkring Mulungwishi, i den sydlige del af DR Congo, gik over alt forventning. Året før nåede vi 50.000 kr. Derfor var målet for 2021 igen 50.000 kr. – eller helst lidt mere. Og det lykkedes, takket være stor opbakning fra menigheden!

I starten af året havde vi stadigvæk vores Facebook-indsamling, som gav knap 4.000 kr. i denne periode. På missionssøndagen fik vi besøg af Anders Flinck, som informerede om vandprojektet. På grund af corona kunne vi ikke afholde et missionsmarked som i tidligere år, men alt i alt gav missionssøndagen alligevel 15.000 kr. Så var der nogle god sjæle som på eget initiativ lavede kirkefrokost og -kaffe til fordel for vandprojektet. Det gav godt 6.500 kr. i alt. Auktionen ved høstfesten, kulturnatten og juleboden bidrog til det gode resultat, ligeså juleaftenskollekten, som resulterede i 12.600 kr. Til sidst, men ikke mindst, har vi nogle medlemmer og venner som støttede projektet med deres bidrag i løbet af året. Alt dette førte til det gode resultat på 69.500 kr., som vi kan sende af sted til vandprojektet. Til sammen med bidrag fra andre menigheder burde det være nok til at føre vandprojektet til en god afslutning i løbet af dette år.

Tusind tak for alle de store og små bidrag, for pengene og for at give en hånd ved de forskellige arrangementer. Vores bidrag er med til at give rent vand til over 20.000 mennesker som bor i landsbyer omkring Mulungwishi.

Fra den 1. oktober 2020 til den 31. marts 2021, havde vi som del af projektet fået tilladelse til indsamling via sociale medier og hjemmesiden. Denne indsamling gav en indkomst på 31.329,00 kr.

Beløbet er nu via Metodistkirkens Missionsråd overført til DR Congo.

Arbejdet er nu i fuld gang i Mulungwishi og de nærmeste landsbyer. Men der mangler penge til at kunne gennemføre projektets tredje og sidste etape og vi vil gerne bidrage til at det store projekt kan afsluttes på en rigtig god måde.

Forsyning med vand af god kvalitet er enorm vigtigt. Rent vand beskytter mod mange sygdomme, fx diarré og Corona, og bidrager til at redde liv. Forsyning med rent vand er det 6. af de 17 verdensmål.

Jerusalemskirkens missionforum

Jerusalemskirken samlede ind til vandrør til Congo sidste år. Målet var at kunne give 3.000 meter vandrør til lokalbefolkningen i Mununu, så kvinder og børn ikke skulle gå mange kilometer efter vand, og så folkesundheden forbedredes. Indsamlingen gik godt – tak for alle bidrag! Dog nåede vi ikke helt målet og desuden er der behov for flere penge for at kunne afslutte renoveringen af vandsystemerne. Derfor sender vi igen en varm opfordring til at støtte vores indsamling så det livsnødvendige vandsystem i Mununu kan blive vedligeholdt, og nogle af verdens fattigste stadig kan have adgang til livsvigtigt, rent vand.

Tak for dit bidrag!

Udgivet